Welkom op het blog van MAKEBELIEF

Het project MAKEBELIEF onderzoekt hoe in de 21e eeuw themaparken en andere vormen van ‘immersive media’ worden ingezet om religie, erfgoed en nationale identiteit te verbeelden. Wij analyseren themaparken in China, Turkije, Nederland en de Verenigde Staten.

Op dit blog delen we onze ervaringen en bevindingen. In deze eerste blogpost zetten we eerst kort uiteen waarom themaparken interessante onderwerpen zijn voor wetenschappelijk onderzoek.

Themaparken zijn namelijk niet alleen maar plekken van vertier, het zijn ook plekken die proberen om middels allerhande mediavormen een verhaal te vertellen. Zodoende zijn themaparken (of andere ’themed spaces’) niet alleen maar plekken van vermaak, maar ook van onderwijs, aantrekkelijke informatievoorziening of voorlichting. Daarnaast zijn themaparken populair. Het zijn bestemmingen voor tientallen miljoenen bezoekers wereldwijd.

Zo is het themapark een aantrekkelijk en populair middel geworden om allerhande wereldbeelden, organisaties, en emoties uit te dragen. De vorm van het themapark kan gebruikt worden door bedrijven, erfgoedinstellingen, overheidsinstellingen, religieuze organisaties en kunstenaars. Zij kunnen het belang van de verbeelding, van nationale identiteit, van een bepaald geloof of van het verleden overbrengen.

Om enkele voorbeelden uit ons onderzoek te noemen: Madurodam is niet alleen maar een plek om naar kleine huisjes te kijken, het is ook een oorlogsmonument, en een plek waar trots op de natie wordt uitgedrukt. Het Oriental Buddha Theme Park in Leshan China wil bezoekers onderdompelen in het erfgoed van Chinees Boeddhisme, en het Creation Museum in de Verenigde Staten gebruikt animatronic dinosaurussen om mensen te overtuigen van een fundamentalistisch Bijbels wereldbeeld.

De themaparken zeggen dan ook veel over de plekken waar ze verschijnen, over de mensen die ze bouwen en de mensen die ze bezoeken. Ook komt de vraag op wat de macht is van multi-mediale omgevingen zoals themaparken. In hoeverre kan je mensen hun verbeelding beïnvloeden?

Met dit project onderzoeken we een aantal themaparken in landen waar urgente vragen spelen over religie en identiteit. Wij bekijken hoe themaparken onderdeel zijn van grote maatschappelijke vragen en ontwikkelingen.

Benieuwd geworden? Ervaar dan in onze blogposts hoe Madurodam het verhaal van de geboorte van Nederland vertelt, of hoe Museum Naturalis immersive media gebruikt om aan zingeving rondom de dood te doen. En stay tuned voor nieuwe bezoeken!

nl_NLDutch